IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kävi niin, että punktion jälkeisessä kierrossa tuli tuplaovulaatio 🙈😀😅🥹(oikealta ja vasemmalta.) Raskauduin tästä ja odotettiin kaksosia, päättyi kuitenkin keskeytettyyn keskenmenoon :( laskettuaika olisi 23.7 eli noin viiden viikon päästä 😩😮‍💨😥 Sitten kun tässä on ollut näitä lapsia omassa elämässä, joilla synttärit juuri 23.7 ja jotain muuta, jotka odottaa 23.7 syntyväksi niin tuntuu jotenkin aika paskalta...

Me ei kans mahduttu toukokuussa, mutta nyt mahduttiin, ilmoittauduin lauantaina. Mulla alkaa pistelyt vasta keskiviikkona eli kp5. Lyhyt kaava myöskin. Varmistin vielä että kp5 on tosiaan ok päivä aloittaa pistokset, mutta mulla vaikuttaa asiaan kuulemma kylläkin se, että on luonnollisesti pitkät kierrot.
Hei! Kiitos vastauksesta!💫 Olin jo paniikissa, että ne pistelutkin pitäisi aloittaa! Tosi hyvä tietää, että voi hyvin aloittaa ne vähän myöhemminkin. Ehkäpä huomenna tulee infoa :o
Ei hätää. Lääkkeet aloitettu ainakin minulla kolmantena päivänä ja silloin sanottiin, että neljäskin päivä aloitukseen vielä ok.

Kyllä Tilkasta pitäisi tulla parissa päivässä vastaus ilmoittautumiseen. Onko sinulla jo reseptit valmiina? Entä lääkkeet haettuna?
Kiitos vastauksesta ! 💫 no huh tosiaan alkoi olla paniikki päällä. Ajattelin jos ovat unohtaneet 🥲. Resepti on valmiina. Lääkkeitä en vielä hakenut kun sanoivat että ne haetaan vasta kun ilmoittautuminen on hyväksytty , mut ehkä ymmärsin väärin. Olisikohan joku 24 apteekki mistä voisi hakea valmiiksi 😐..

Hei! Kiitos vastauksesta!💫 Olin jo paniikissa, että ne pistelutkin pitäisi aloittaa! Tosi hyvä tietää, että voi hyvin aloittaa ne vähän myöhemminkin. Ehkäpä huomenna tulee infoa :o

Kiitos vastauksesta ! 💫 no huh tosiaan alkoi olla paniikki päällä. Ajattelin jos ovat unohtaneet 🥲. Resepti on valmiina. Lääkkeitä en vielä hakenut kun sanoivat että ne haetaan vasta kun ilmoittautuminen on hyväksytty , mut ehkä ymmärsin väärin. Olisikohan joku 24 apteekki mistä voisi hakea valmiiksi 😐..
Toivottavasti mahtuisitte nyt! Kannattaa hakea lääkkeet sitten kun on tullut varmuus siihen 😊

@Lia87 lääkkeet voi hankkia etukäteen tai sitten, kun saa vahvistuksen hoitojen aloittamisesta. Itse hankin viimeksi useampi kuukausi etukäteen, kun lääkkeet oli tiedossa ja reseptit kirjoitettuina. Oli kyllä hiukan koomista säilyttää useamman kuukauden ajan jääkaapissa neljää pakettia pistettävää lääkettä, mutta halusin varautua etukäteen, jos lääkkeissä saatavuushaasteita. Onneksi tuona aikana ei käynyt vieraita, niin ei tarvinnut jännittää josko he kurkkaavat jääkaappiin.

Lääkkeissä on kyllä pitkät käyttöajat, joten sen puolesta voi hyvin hankkia ajoissa. Ja jos ei pääse toivomassaan kuussa hoitoihin, niin siellä ne lääkkeet odottaa valmiina seuraavaa kiertoa.

Osa lääkäreistä kirjoittaa lääkkeitä vaihe kerrallaan ja osa kaiken samalla kertaa. Stimulaation aikana voi tulla muutoksia päivittäiseen lääkemäärään ja siihen kuinka monena päivänä lääkettä pistetään.

Muokattu viimeksi:
Meille Tilkasta sanottiin ettei kannata hankkia lääkkeitä etukäteen, sillä lääkäri saattaa vielä vaihtaa lääkettä. Eli vaikka lääkkeet ja annokset jo päätettiin, niin ilmeisesti niissä voi olla vielä mahdollisuus muutoksille jälkikäteen 🙂 Ei tosin varmaan ole kovin todennäköistä. Enkä ole kuullut, että kellekään olisi ikinä käynyt niin.

Nyt vain toivon, että aikainen, mahdollisesti pelkäksi yritykseksi jäänyt ovis ei tarkoittaisi myös lyhyttä kiertoa, sillä tarvitsisin kaksi aika lailla normipitkää kiertoa voidakseni yrittää siirtoon elokuussa. 🙏 Muuten menee syyskuulle.
Minäkin olen jo moneen kertaan laskenut mihin kierto ajoittuisi elokuulla, jos tulevat kierrot normaalin pituisia. Kai se on jonkinlaista pyrkimystä hallita hallitsematonta. Oikeastihan kierron pituus on mikä on, eikä siihen voi vaikuttaa, vaikka kuinka laskeskelisi.

Koen itse ennakoinnin tuovan turvaa ja lisäävän hallinnan tunnetta, mutta toisaalta tässä myös raskasta jatkuva tulevan ja seuraavan askeleen mietintä. Harvoin on tässä hetkessä, vaan mietteet tulevassa (johon ei voi itse vaikuttaa). Kunpa me kaikki osattaisiin kesällä elää hetkessä ja nauttia elämästä.

Muokattu viimeksi:
Meille Tilkasta sanottiin ettei kannata hankkia lääkkeitä etukäteen, sillä lääkäri saattaa vielä vaihtaa lääkettä. Eli vaikka lääkkeet ja annokset jo päätettiin, niin ilmeisesti niissä voi olla vielä mahdollisuus muutoksille jälkikäteen 🙂 Ei tosin varmaan ole kovin todennäköistä. Enkä ole kuullut, että kellekään olisi ikinä käynyt niin.
Oma kokemukseni on, että lääkettä ei ole haluttu vaihtaa hoitojen välillä, vaikka olen sitä itse molemmilla kerroilla ehdottanut ja keskustellut asiasta lääkärin kanssa.

Kuulostaa erikoiselta, että kertaalleen valittu lääke vaihdettaisiin. Mitä uutta tietoa tuossa voisi tulla, joka saisi vaihtamaan? Kai on mahdollista, että lääke vaihtuu kesken stimulaation, jos jo alussa huomataan, että alunperin valittu ei toimi. Siinä tilanteessa olisi ikävä, jos potilas olisi jo hankkinut kaikki lääkkeet.

Tällä palstalla huomannut kuinka erilaisia ohjeita ja perusteluja voi samasta paikasta saada. Tämän tiedostaminen lisännyt omaa valppauttani ja rohkaissut kysymään ja kyseenalaistamaan meille sanottuja ja tarjottuja asioita (mielestäni hyvällä tavalla).

Oma kokemukseni on, että lääkettä ei ole haluttu vaihtaa hoitojen välillä, vaikka olen sitä itse molemmilla kerroilla ehdottanut ja keskustellut asiasta lääkärin kanssa.

Kuulostaa erikoiselta, että kertaalleen valittu lääke vaihdettaisiin. Mitä uutta tietoa tuossa voisi tulla, joka saisi vaihtamaan? Kai on mahdollista, että lääke vaihtuu kesken stimulaation, jos jo alussa huomataan, että alunperin valittu ei toimi. Siinä tilanteessa olisi ikävä, jos potilas olisi jo hankkinut kaikki lääkkeet.

Tällä palstalla huomannut kuinka erilaisia ohjeita ja perusteluja voi samasta paikasta saada. Tämän tiedostaminen lisännyt omaa valppauttani ja rohkaissut kysymään ja kyseenalaistamaan meille sanottuja ja tarjottuja asioita (mielestäni hyvällä tavalla). Ei olla potilaina vaan matkustajien paikalla, vaan osallistutaan ja vaikutetaan asioihin.
En tosiaan osaa sanoa mistä syystä sitä voitaisiin vaihtaa. Sanoivat että kyseessä on alustava suunnitelma, ja olisi ikävää jos olisi jääkaapissa satasten edestä lääkettä mitä ei sitten pääsisi käyttämään. Ja olishan se ikävää, joten itse varmuuden vuoksi odotin vahvistusta ja viestiä Tilkasta. Haen lääkkeet apteekista huomenna. Ei siinäkään mielessä ollut itselleni mikään ongelma, kun asun pk-alueella ja pääsen kyllä helposti hakemaan lääkettä kauempaakin, jos olisi kaikista lähiapteekeista loppu.

Oon aika paljon asioita kyseenalaistanut ja kysellyt Tilkasta (viimeisimpänä tuo pistosten aloitus vasta kp5) mutta tästä ei tullut siellä suunnittelukäynnillä mieleenkään kysyä, kun en kokenut asiaa mitenkään ongelmaksi. 😅 Tähän asti hoidoissa aina muutenkin hakenut lääkkeet vasta niiden aloituspäivänä tai päivää ennen.

Muokattu viimeksi:
Mulla ei ainakaan ole vaihdettu lääkkeitä, että kyllä ne voi hakea etukäteen :) Mulle määrättiin lääkkeet toukokuussa ja hoito oli syys-lokakuussa, sit seuraavat määrättiin lokakuussa ja hoito oli maaliskuussa ja sit nyt kolmanteen määrättiin maaliskuussa ja hoito on nyt ja itseasiassa punktiopäivä on nyt tänään!

Lähdettiin ajamaan 6:15 ja OYS:illä pitää olla ysiltä. Ollaan varauduttu jos samalla kävisi meressä uimassa ja intialaisessa ravintolassa syömässä, oma vointi näyttää :) Poika on mukana ja tietää matkasta sen verran, että äitiltä otetaan munasoluja. Onneksi ei muuta enempää kyselekkään 😃 Hän saa odottaa kanttiinissa sen aikaa. (On se, kun on jo teini-ikäisen vanhempi ja lapsen voi jättää yksin hetkeksi ja lapsi sen aikaa mielellään syö eväitä ja pelaa puhelimella. Huh heijaa tätä ajan menoa. Ollaan jo tässä vaiheessa.)

Kohta pitää ottaa nuo esilääkkeet ja sitten raportoin tänne montako saatiin kerättyä. Ainakin lähtökohta on 6 follikkelia :)

@Misa No mä en lähtökohtaisesti lähde tälle linjalle vaan tottelen lääkärin määräyksiä ja haen lääkkeet. Jos lääkkeet vaihdettaisiin, hakisin ne uudet 😃
No joo, mutta tosiaan mulle lääkäri taas sanoi että lääkkeet haetaan vasta kun ilmoittautuminen on vahvistettu 🙂 Näin oli täällä kysyneellekin sanottu joten varmaan ihan hyvä tehdä, kuten pyydetty.

Moikka (taas) kaikille :) Teen paluun palstalle, valitettavasti hoidoista saatu plussa vaihtui nyt varhaiseen keskenmenoon. Asia todennetaan vielä huomenna verikokeilla, mutta eipä tästä ole mitään epäilystä. Sanomattakin selvää, että mieli on synkkä ja epätoivoa täynnä, mutta tän palstan avulla toivon saavani taas energian hoitojen jatkamiseen ja uskon siihen, että meillekin tapahtuisi joskus ihme.

Onnea tulevaan kaikille jotka on aktiivisessa hoitovaiheessa! 💓

Meillä kehotettiin hakemaan pistoslääkkeet sairaalan apteekista aina ultrakäyntien yhteydessä. Tässä kaupungissa se onkin toinen vain kahdesta apteekista, josta niitä ylipäätään saa (pl. luget, joita saa laajemmin). Tuo sopi mulle, kun olen viime hetken ihminen, mutta jollekin olisi voinut tulla lisäjännitystä. Mulla kynä reistaili kertaalleen ja sain varuiksi yhden päivän annoksen ekstrareseptin (lääkärikäynti oli tulossa seuraavana päivänä), en yhtään enempää. 🤭

Ymmärrän kyllä hoitavan tahon pointin tuossa: haluavat optimoida sopivan kokoiset kynät, jottei potilaalle tulisi ylimääräisiä kustannuksia.

@Harrets, olen pahoillani. 💔

No mä en hakenut niitä kuukausia aiemmin, ne oli määrätty silloin. Hain ne paria viikkoa/ viikkoa aiemmin ekassa. Tokassa hain ne ennen joulukuun loppua koska lääkekatto. Loput lääkkeet samassa kuussa. Ja nyt hain ne samassa kuussa ja lisälääkkeet samalla viikolla. Mulla on uusi jääkaappi, joka hankittiin keittiöremontin yhteydessä.

Minulle kävi ekassa ivf-yrityksessä pitkällä kaavalla niin, että suunniteltua tyhjennysvuotoa ei koskaan tullutkaan ja hoitokierto jouduttiin jättämään kesken. Koska tämä oli loka-marraskuussa, niin seuraava yritys oli vasta seuraavan vuoden puolella.

Eli: loppuvuodesta voi kannattaa hakea lääkkeitä pikkuhiljaa, JOS ei ole vielä lääkekatto lähelläkään täyttymistä (ja päinvastoin, eli jos katto on täysi niin kantsii ostaa)
Eli kantsii jättää isot hankinnat seuraavan vuoden pottiin, niin saa sen lääkekaton hyödyn maksimoitua yhdelle kalenterivuodelle. Ymmärrän kyllä myös tuon toisen puolen tästä, että onhan tämä apteekkiralli välillä aika rasittavaa kun joutuu hakemaan lääkkeitä eri puolilta kaupunkia.

Takaisin
OSZAR »