Äitiyspakkaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja iLa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä ajattelen ettei ole järkeä ottaa toista pakkausta, puoliso on ollut välillä eri mieltä. Meillä on esikoisen pakkauksesta kaikki vielä tallella ja rehellisesti sanottuna laatu on vaatteissa ihan kuraa. Moni vaatteista kulahti ekassa pesussa kurjannäköiseksi tai jopa käyttökelvottomaksi. Kirpparilta saa parempaa ja kaiken voi valita itse.

Sain vasta kantinkääntäjänkin toimintaan peitetikkikoneeseen eli ei olisi mahdottomuus ommella bodeja itsekään. Saisi ainakin mielesistä kankaista.
Joo se mitä oon ymmärtänyt niin mistään laatutavarasta ei oo kyse. Toki vauvan vaatteita käytetään niin vähän aikaa, että varmasti sen ajan kestävät ihan ok, mutta omiin arvoihin ei oikein sovi uuden huonolaatusen tavaran hommaaminen, vaikka ilmaseksi saiskin. Näistä äitiyspakkauksen ekologisista puolista oli parisen vuotta sitten enemmänkin keskustelua. Itselle ekologisuus on suurin syy olla ottamatta pakkausta kun vauvanvaatetta saa puoli-ilmaseksi käytettynä.

Mä tykkäsin äitiyspakkauksen vaatteista kovin ja ruokalappu oli meillä paras ruokalappu. Joissain bodyissa oli jatkopala haarassa ja käännettävät hihansuut niin nekin meni tosi pitkään. Etenkin toppahaalari ja villahaalari oli käytössä lokakuisella vielä 1-vuotiaana koko talven kun ovat reilua kokoa. Tuosta haalaristahan saa vauvalle toppapussin kun puntit voi yhdistää vetoketjuilla. Omasta mielestä on ihan hyvää käyttötavaraa, etenkin jos ei ennestään vaatetta ole.

Minkä kokoisia tai millä koko jakaumalla pakkauksen vaatteet suurin piirtein on? Mulla ensimmäinen tulossa, niin siksi haluaisin ottaa pakkauksen. 🤔

Meillä meni vielä vajaa kaks vuotiaalla se äp toppapuku nyt syksyllä/alkutalvena semmosena rymypukuna kurahousujen kanssa. Meillä kyllä ne kaikki vaatteet ollu ihan kestäviä vaikka on pesty aina 60 asteessa ja värit ja kuviot pysyny. Ihan pieniä bodyja ja housuja siellä on vähän. Ku niitä kuitenki menee ku ne tunyu olevan aina kakassa. Eikä pikku yökkäreitä ollenkaan. Ainaki 23 pakkauksessa oli näin. Mutta ihan kaikkea käytetty 👍

Ite en oo vielä uskaltanut kauheasti ajatella, mutta aika itsestäänselvänä oon pitänyt, että otetaan. Tosiaan ensimmäisestä haaveillaan ja tarvitaan joka tapauksessa kaikki. 🤣

Joo se mitä oon ymmärtänyt niin mistään laatutavarasta ei oo kyse. Toki vauvan vaatteita käytetään niin vähän aikaa, että varmasti sen ajan kestävät ihan ok, mutta omiin arvoihin ei oikein sovi uuden huonolaatusen tavaran hommaaminen, vaikka ilmaseksi saiskin. Näistä äitiyspakkauksen ekologisista puolista oli parisen vuotta sitten enemmänkin keskustelua. Itselle ekologisuus on suurin syy olla ottamatta pakkausta kun vauvanvaatetta saa puoli-ilmaseksi käytettynä.
Itsellä tähän liittyen juuri ajatuksia, että vauvan vaatteita käytetään tosiaan vain pieni hetki, ja paljon löytyy puoli-ilmaiseksi. Miten kannattavaa on ottaa äitiyspakkaus, josta tulee uutena vaatteita, jotka voi olla vaikea saada kiertoon oman käytön jälkeen. Olisiko siis kannattavampaa ottaa rahana ja hankkia tavarat käytettynä kirpparilta. Päätöstä ei olla tässä vaiheessa tehty suuntaan taikka toiseen, mutta asia mietityttää.

Itsellä tähän liittyen juuri ajatuksia, että vauvan vaatteita käytetään tosiaan vain pieni hetki, ja paljon löytyy puoli-ilmaiseksi. Miten kannattavaa on ottaa äitiyspakkaus, josta tulee uutena vaatteita, jotka voi olla vaikea saada kiertoon oman käytön jälkeen. Olisiko siis kannattavampaa ottaa rahana ja hankkia tavarat käytettynä kirpparilta. Päätöstä ei olla tässä vaiheessa tehty suuntaan taikka toiseen, mutta asia mietityttää.
Niinpä, ymmärrän hyvin tän pohdinnan. Ymmärrän toki heitäkin, jotka pakkauksen haluaa ottaa, jos ei vaikka oo voimavaroja/mahollisuuksia kiertää kirppiksiä ja tavallaan ymmärrän myös sen että äitiyspakkaus on monille tärkeä "siirtymäriitti", joka konkretisoi sitä tulevaa vanhemmuutta.

Toivoisin itse, että äitiyspakkaus säilyisi, koska on tärkeä osa suomalaista kulttuuria, mutta että tulevaisuudessa siihen kehitettäisiin joku kiertotaloutta tukeva systeemi eli vaatteet voisi kiertää perheeltä toiselle! :red-heart: Silloin pitäisi panostaa myös laatuun, voisi ehkä jopa työllistää kotimaisia vauvanvaatefirmoja. Mutta niin kauan kun systeemi on tällainen kuin nyt, niin mieluummin kierrän itse kirppiksiä. Eilen löytyi kymmenisen bodya, kengät, tumput ja hattu kierrätyskeskuksesta hintaan 30 snt/kpl ja toiselta kirpparilta löysin bodyn ja yökkärin yhteensä eurolla.:smiling face with heart-eyes:

Mä vähän mietin, ottaisko vai ei. Kaikki ihan pienet vauvanvaatteet on siis jo lahjoitettu eteenpäin, eli tarvetta toisaalta olis. Mutta toisaalta sillä rahalla sais enemmän vaatetta just kirppareilta hommattua. Tuurillaan sisaruksille ja kavereille lahjoitetut vaatteet vois olla niillä vielä jemmassa, jos kehtais vaan kysyä. Lahjoitin ne aikoinaan saatesanoilla, heitä vaikka menemään, mitä et tarvii, me ei ainakaan enää tarvita näitä... :Speak No Evil Monkey:

Itse en ottanut ensimmäinen kohdalla, enkä taida ottaa nytkään. Sai niin hirveän kasan vaatetta ja muuta tarviketta sillä summalla, ja nyt esikoisen jälkeen hirveästi tallella kaikkea.
Mennyt muutenkin pakkaus paljon suppeammaksi kuin ennen.

Itse en ottanut ensimmäinen kohdalla, enkä taida ottaa nytkään. Sai niin hirveän kasan vaatetta ja muuta tarviketta sillä summalla, ja nyt esikoisen jälkeen hirveästi tallella kaikkea.
Mennyt muutenkin pakkaus paljon suppeammaksi kuin ennen.
Tätä mietin itekin, ku yks päivä kattelin, että eihän siellä oo enää ku muutama hassu vaatekappale. Inflaatio vissiin iskenyt sinnekin. Silläpä taidan kallistua ottamaan rahana. Esikoiselle se otettiin, mut kuopukselle rahana ihan just siitä syystä, että sitä tavaraa oli jo ihan hirveesti.

Tätä mietin itekin, ku yks päivä kattelin, että eihän siellä oo enää ku muutama hassu vaatekappale. Inflaatio vissiin iskenyt sinnekin. Silläpä taidan kallistua ottamaan rahana. Esikoiselle se otettiin, mut kuopukselle rahana ihan just siitä syystä, että sitä tavaraa oli jo ihan hirveesti.
Saa vaikka hirveän kasan vaippoja sillä summalla 💩

Rahana varmaan otan, kun valinta tulee eteen. Ainoastaan esikoiselle otettiin pakkauksena, silloin se tuntui tärkeältä. 😊

Otetaan rahana 🥰 Mä oon ehtinyt jo toiveillessa ostella vaikka mitä puoli-ilmaista kirppiksiltä. On makuupussi, toppapuku ym vaikka mitä vaatetta. Oon tarkka että haluan vaan tiettyjä sävyjä ja kuoseja, mitkä miellyttää omaa silmää. Joten iso osa pakkauksen sisällöstä voisi jäädä käyttämättä. Sen laatikon haluaisin 😅

Paketin sisältö on nähtävästi supistunut kamalasti vuosien varrella. Onko se rahana otettu summa pysynyt silti samana vuosien varrella, oletuksena että sillä vain saa tänä päivänä niin paljon vähemmän tuotteita? 🤔

Viimein se julkaistiin! 🥳 Ja mikä pettymys. Mitä te tykkäätte, laitatteko tilaukseen?
Meillä vuoden -22 äp eikä periaatteessa mitään tarvetta toiselle..🥹

Ensisynnyttäjänä taidan ottaa tuon pakkauksen. Nyt jo pää pyörällä, mitä kaikkea ylipäätään pitää hankkia, pakkaus vähentää stressiä kun jotain saa jo valmiina. Itselle tällä on myös symbolinen merkitys. ☺️

Ei suoranaisesti liity pakkaukseen, mutta minusta olisi loistava palvelu, jos vauvanvaatteita ja tavaroita voisi vuokrata iän ja vuodenaikojen mukaan. Esim. ensijutut, 6kk, 9-12kk jne. Tulisi aina sopiva vaate/tavarapaketti ja sitte siitä pääsisi eroon kun niille ei olisi enää tarvetta. 😅

Takaisin
OSZAR »