Raskaudesta kertominen

minttutuuli

Näppärä viestien naputtelija
Joulukuiset 2025
Ootteko jo kertoneet raskaudesta ihmisille? Tai missä vaiheessa ajattelitte kertoa lähipiirissä/töissä jne? 😊

Meillä läheiset ystävät tietää raskaustoiveesta, samoin molempien vanhemmat. Parhaalle ystävälleni oon raportoinut plussasta ja parille muulle läheisimmälle tulee varmaan kerrottua, kun seuraavan kerran nähdään. Ollaan lähdössä anoppilaan pääsiäiseksi, joten siellä varmaan pitää elintarvikehygieniaseikkojen vuoksi kertoa. Mun omille vanhemmille ehkä varhaisultran jälkeen / kun nähdään seuraavan kerran; kumpi sit tuleekin ensin 😅

Töissä ja laajemmin kaukaisemmille sukulaisille varmaan tulee kerrottua sitten, kun alkuraskauden seulontatulokset on tulleet 🤔 oon kyllä tosi läheinen mun esihenkilöni kanssa, joten voi olla, että tulee kerrottua epävirallisesti jo ennen kuin varsinaisesti haluaa asiaa työnantajan tietoon 😄

Mun on ylipäätään vaikea tasapainoilla tän asian kanssa. Mun lähipiiri on aika tiivis, eikä sinällään tekisi pahaa myöskään kertoa, jos raskaus ei syystä tai toisesta jatku. Toisaalta mulle tulee herkästi sellainen olo, että huutelemalla tästä manaa esiin huonoja juttuja 🤷🏻‍♀️

@Pikkuvarpunen aika samoja ajatuksia!

Miun siskot tiesi yrityksestä, niin heille kerroin heti plussasta. Samoin ajateltiin kertoa molempien vanhemmille jo nyt pääsiäisen aikaan. Ajattelimme, että varmasti haluttas myös jakaa heille, jos jokin menisikin huonosti. Olimme myös vähällä kertoa lapsettomuushoidoistakin jo vanhemmille, joten tuntuu luonnolliselta kertoa tästäkin.

Töissä esihenkilö tietää myös meidän hoidoista. En vaan vielä tiedä, haluanko ihan heti kertoa hänelle onnistumisesta. Luultavasti odottelen hetken hänelle kertomista ja muulle työyhteisölle sitten myöhemmin, ehkä joskus kun toinen kolmannes vaihtuu.

Meillä on tosi tiivis lähipiiri ja ollaan kerrottu heille heti plussauutisten jälkeen. Aikaisemmin oon odottanut, mutta tuntui jotenkin ihan kamalalta kun tuli keskenmeno ja kukaan läheinen ei tiennyt mitä käydään läpi. Tuntui myös silloin että oli "liian myöhäistä" kertoa enää sillon kun en ollutkaan enää raskaana. Nyt päätettiin sitten että kerrotaan heti. Myös muutamalle työkaverille oon kertonut kun he ovat eläneet mukana monet vuodet ja tietäneet yrityksistä ja raskaustoiveesta.

Yksi ystävä tiesi hoidoista joten hänelle kerroin heti. Muut saa odottaa varmaan sinne rv12 ultraan. Paitsi teini-ikäiselle lapselleni kerron varmaan varhaisultran jälkeen.

Esihenkilöni tietää hoidoista ja hänelle ehkä kerron myös jo, kun pitää varhaisultra sovittaa työpäivään ja eka neuvolakin. Nyt keväällä muutenkin suunnitellaan aina syyskauden työkuviot niin helpottaa pomon hommaa, kun voi arvioida millon jää mahdollisesti pois. Eiköhän hänkin ymmärrä kuitenkin, että mitä vain voi vielä tapahtua..

Yksi ystävä tiesi hoidoista joten hänelle kerroin heti. Muut saa odottaa varmaan sinne rv12 ultraan. Paitsi teini-ikäiselle lapselleni kerron varmaan varhaisultran jälkeen.

Esihenkilöni tietää hoidoista ja hänelle ehkä kerron myös jo, kun pitää varhaisultra sovittaa työpäivään ja eka neuvolakin. Nyt keväällä muutenkin suunnitellaan aina syyskauden työkuviot niin helpottaa pomon hommaa, kun voi arvioida millon jää mahdollisesti pois. Eiköhän hänkin ymmärrä kuitenkin, että mitä vain voi vielä tapahtua..
Mitä arvelet, miten sun teini suhtautuu asiaan? Mulla on 10v lapsi jonka odotan päätyvän isoon kriisiin muutoksen myötä, puuh.

Kerroin omille vanhemmille ja veljelle tällä viikolla, oli tarkotus kertoa vasta varhaisultran jälkeen parin viikon päästä mut mulla on ollu niin kova väsymys ja muita alkuraskauden oireita että alko tuntumaan työläältä peitellä asiaa kun ollaan aika tiiviisti tekemisissä

Mitä arvelet, miten sun teini suhtautuu asiaan? Mulla on 10v lapsi jonka odotan päätyvän isoon kriisiin muutoksen myötä, puuh.
No kieltämättä jännittää teinin reaktio aika paljon. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut viisasta ehkä kertoa hoidoista suorempaan. Jotain ehkä tietää, mutta luulen, että sulattelua vaatii kyllä paljon häneltä tämä vauvauutinen. Hän ei juuri pidä pikkulapsista eikä vauvoista 😬 Toivottavasti ihastuu pikkuiseen kuitenkin viimeistään sitten kun hän syntyy.. Ajattelen, että auttaa jos osallistan häntä raskausaikana mahdollisimman paljon kertomalla esim. vauvan kasvusta ja saa valita esim. vaatteen/unilelun vauvalle jne. Lisäksi tietysti pitää keskittyä muuhunkin ja häneen yksinään ettei vauva tule ja täytä kaikkea, se voisi vain ärsyttää ja etäännyttää.

Ei olla suunniteltu kertomista. Ehkä ei kerrotakkaan, vaan odotetaan milloin muut huomaavat. Tosin siihen ei varmaan kauaa mene, mulla jostain syystä on vähän mahaa tullut esille ja painoakin lisääntynyt pari kiloa ainakin 😳 mies tänään mietti että olisiko kaksoset. Edellisessä raskaudessa ei tullut yhtään mahaa esille tässä kohden, mutta se päättyi keskenmenoon.

Kiva lukea täältä, että moni on jo kertonut tai kertoo ajoissa, kun itse tätä paljon miettinyt ja ajatus olisi, että kertoo vasta myöhemmin. On kuitenkin sen verran oireita, jotka vaikuttaa elämään, että voi olla että kertoo ainakin osalle jo aiemmin, kuitenkin vasta varhaisultran jälkeen. 😌

Muutamalle kaverille kerrottu ja appivanhemmille. Mulla periaatteessa ei ole väliä vaikka useampi tietää, koska jos jotain tapahtuisi, niin sit on helpompi kertoa läheisimmille myös siitä.

Meillä on molempien perheet ja ystävät tienneet hoitoihin lähdöstä ja tosi moni on aika tarkkaankin ollut tietoinen hoitojen vaiheista ja odottivat testipäivää yhdessä meidän kanssa 😊 Mulla on myös ihan iso tarve jutella tästä koko aiheesta ja myös riskeistä ja huolista joten en osaisi kuvitella muuta vaihtoehtoa.

Muokattu viimeksi:
Kiva lukea täältä, että moni on jo kertonut tai kertoo ajoissa, kun itse tätä paljon miettinyt ja ajatus olisi, että kertoo vasta myöhemmin. On kuitenkin sen verran oireita, jotka vaikuttaa elämään, että voi olla että kertoo ainakin osalle jo aiemmin, kuitenkin vasta varhaisultran jälkeen. 😌
Ihan mikä itsestä vaan tuntuu hyvältä! Itse koen kans helpommaksi sen että ei tarvi yrittää piilotella oireita ja lähipiiri ymmärtää miksi käyttäytyy erilailla.. toisaalta ymmärrän myös hyvin että monet haluaa odottaa 😊

Me kerrottiin nyt molempien vanhemmille pe ja la. Oli kyllä ihanat vastaanotot. Etenkin miehen perhe herkistyi ihan todella, kun heille tulee olemaan ensimmäinen lapsenlapsi 🥹 vietiin digitesti (missä "raskaana" teksti säilyy kuukauden) pienessä lahjakassissa, kun miehen isällä oli ihan vasta synttärit. On todella helpottavaa, ettei tarvitse ihan lähipiiriltä koittaa salailla mitään, kun oireitakin on.

Ymmärrän kyllä hyvin toisenlaistakin näkökulmaa. Jos tää raskaus ois alkanut meillä helpommin ja olisi suht oireeton, varmasti haluaisi pitää asiaa pidempään salassa 😊

Mun läheisimmät ystävät tietää, ajattelen, että jos menee kesken, niin on ihmisiä joiden kanssa voi sitten puhua, ja surut ja ilot voi jakaa. Omille vanhemmille ja lapselle en halua vielä kertoa, vasta NIPT- testin jälkeen, kun en halua heitä järkyttää tai herättää turhia toiveita.

Mä laitoin miehelle ja äidille kuvan ekasta haaleasta positiivisesta testistä sillai ”näätkö sääkin tän?!” ja sit kerroin myöhemmin parhaalle kaverille myös. Jään kesälomalle raskausviikolla 14 niin olis huippua salata töissä siihen asti ja sit tulla viikolla 19 pokkana takaisin töihin😎 Oon labrassa töissä ja meidän labran kautta valitettavasti kulkee kaikkien neuvolanäytteet joten osa tulee tietämään väkisin kun käyn verikokeissa. Vähän ahdistaa jos sit heti juorut leviää, ei niinkään se, että joku saisi tietää vaan se, että minä haluaisin kertoa itse valitsemallani hetkellä ja tavalla. Viime raskaudessakin tää vietiin multa useiden työkavereiden toimesta.

Takaisin
OSZAR »