Raskauden paljastaminen ja salaaminen

Mustikkatäplä

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuun äidit 2019
Tammikuiset 2023
Tammikuiset 2026
Tässä ketjussa voidaan keskustella raskauden julkistamisesta ja jakaa myös vinkkejä sen salailuun. Keille olette jo raskaudesta kertoneet? Milloin ajattelitte kertoa? Onko ollut kinkkisiä tilanteita paljastumisen suhteen?

Mun melkein kaikki kaverit tietää yrityksestä, joten ei varmaan kauheen pitkään tuu pimitettyä heiltä tietoa. Kolmelle kaverille oonkin kertonu jo.

Perheet ei tiedä yrityksestä, mun siskoa lukuunottamatta, mutta ovat saattaneet huomata, kun surkuhupaisasti noita testipaketteja on unohtunut näkösälle monta kertaa 😆 Heille ollaan kerrottu aiemmissa raskauksissa aika aikaisessa vaiheessa. Viikonloppuna ollaan näkemässä molempia perheitä. Hyvä sauma olis kertoa, mut toisaalta ei ehkä ihan näin aikaisin viel huvittais kertoa, mut kattoo ny mikä fiilis. Tai tuleeko muuten vaan paljastuttua 🤭

Perheille aattelin kertoa niin, et puetaan big sis -paita nuoremman lapsen päälle ja katsotaan kuka tajuaa eka vai tajuavatko. Miehelle testasin jo kun hänelle raskaudesta kerroin. Huomasi paidan, mut ei tajunnut miksi lapsella oli se päällä ennen kuin näki mun merkitsevän ilmeen 😆😆

Anoppi oli sit samana päivänä soitellut videopuhelua, ja lapsella oli edelleen se paita päällä, eikä mies ollut tajunnut. (Ite olin poissa). Ei ollut siis tarkoitus vielä paljastaa. 🤦‍♀️ Anoppi ei kyl ehkä nähny sitä tekstiä, ei ainakaan kommentoinut asiaa. Mut naurattaa kyl ku yritetään perheiltä siks vähän pitää salaisuutena asiaa, et pääsis edes jonkun yllättää näillä uutisilla. Mut ei tästä tuu kyl mitään, ku joka käänteessä vahingossa paljastetaan tää homma. 😂 Ei oo varmaan kukaan enää yllättyny ku lopulta kerrotaan.

Laajemmin suvulle, työkavereille ym. kerrotaan sit vasta joskus nt-ultran jälkeen. Mulla tulee maha näkyviin tosi aikaisin, et kauheen pitkään ei pysty peittelee. Varsinkaan kesällä. 😅 Töissä huonolla tuurilla saattaa tulla eteen työtehtävä, johon ei raskaana voi mennä. Sillon sit pitää jo etukäteen töitä jakavalle henkilölle paljastaa.

Mä oon sen tyyppinen ihminen et haluisin vaan kertoa kaikille mahdollisimman pian. 😅 Mun vanhemmat, lähimmät ystävät ja lähimmät työkaverit (pomo mukaan lukien) tietää jo. 🤭 Meillä kumpikin kertoo muutenkin lähipiirilleen omaa tahtia. Mies ei esimerkiksi halua kertoa vielä äidilleen, koska tämä hössöttäisi vain kahta kauheammin. Mies myös tykkää et on näyttää jotain konkreettista kuten ultrakuva.

Laajemmalle piirille ajattelin kertoa nt-ultran jälkeen. Töissä omalle tiimille on ihan reilua kertoa suht ajoissa, että heille tulee noin vuodeksi sijainen esihenkilöksi. Osaavat henkisesti sitten varautua (tai salaa helpottua). 😄

Me ollaan puhuttu hoidoista tosi avoimesti, joten yritysvaiheesta tiesi hyvin moni. Osa tiesi myös tämän alkionsiirron ajankohdan.

Meillä oli tuosta yrityksestä ja nyt myös tästä plussasta kertomisesta vähän sama ajatus, et molemmat kertoo omalle perheelleen, kavereilleen ja muille miten tykkää. Tuon alkionsiirron ajankohdan tietäneiden lisöksi tietää muutama muukin 😊

Tajusin tätä kirjottaessa, etten ole kenellekään vielä syystä tai toisesta kertonut kasvotusten 😅 No, onneksi niitäkin tulee vielä olemaan.

Olen kertonut jo kolmelle ystävälleni, sekä siskoni ja hänen lapsensa tietävät, kun olivat meillä kylässä ja arvasivat.

Me asutaan pohjoisessa yli 800km päässä molempien perheistä ja monista ystävistä. Ja ollaan tällä viikolla lähdössä etelään kuukaudeksi sukuloimaan ja näkemään ystäviä. En tiedä pystymmekö pitämään asiaa oikein salassa. 🤭 Varhaisultran jälkeen ei niinkään edes haittaisi kertoa, jos kaikki näyttäisi siellä olevan kunnossa.

Töissä haluaisin kertoa vasta heinäkuun lopussa, lomien jälkeen. Mutta todennäköisesti tämä toinen rupeaa näkymään aika nopeasti, niin joutuu ehkä kertomaan ennen juhannuksen lomalle jääntiä.

Meillä pari ystävää tiesi yrityksestä ja kyselivät sen verran aktiivisesti tilannepäivityksiä, että oli mahdotonta pitää asiaa salassa, vaikka olisin sitä vielä hetken toivonut😅

Luulen, ettei raskaus tuu yllätyksenä meidän kummankaan perheille, mutta aiotaan kertoa ihan aikasintaan vasta nt-ultran jälkeen. Toivottavasti se olisi ennen juhannusta😂 Lapsille kerrotaan suunnilleen samaan aikaan, etteivät vahingossa paljasta aiemmin😆 Taaperolle isosisarus-paita ois just hyvä!

Edellisen raskauden paljastin töissä vasta pari kuukautta ennen raskausvapaata ja yllätys oli melkoinen🤭 Oon sen verran pitkä, että vatsa ainakin aiemmin pysynyt kauan piilossa ja työvaatetus vielä peittänyt hyvin. Nythän toki tilanne voi olla aivan toinen, mutta mielellään pitäisin tämän mahdollisimman pitkään vain lähipiirissä.

Meillä ei vielä tiedä kukaan muu, kuin mä ja puoliso. Ehkä mun äiti saattaa jo tietää, koska hän tietää yrityksestä mun siskon kanssa ja valittelin sillon pari viikkoo sit heille, et menkat on myöhässä ja äiti sit kysy viikonloppuna ku soitin, et teitko testin ja sanoin vaan "en kerro" :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Meen mun siskon luo kylään ens viikolla, et varmaan hänelle sit kerron. Ja varhaisultran jälkeen sit ruvetaan varmaan kertomaan meidän perheille ja ystäville, kun on kuviakin näyttää.

Itekin mietin tuota "isoveli" paitaa joskus aiemmin, mutta katsotaan nyt mitä keksitään vai keksitäänkö mitään :Smiling Face With Smiling Eyes: Sen tiedän, että kaikki ystävät ei halua, että niille kerrotaan kasvotusten, jos heilläkin ollut menetyksiä tai lapsettomuutta taustalla. Joten joillekin vaan viesti sit jossain vaiheessa.

Meillä on tulossa töissä kesäkuun alussa kesäjuhlat ja niihin piti ilmoittaa allergiat. Vielä en kehdannut laittaa sinne kaikkien nähtäville "raskausajan ruokavalio", mutta varmaan toimitusjohtajalle ilmoitan ehkä varhaisultran jälkeen, että tämmönen homma. Muuten en ajatellut tällä kertaa ennen juhlia kertoa työkavereille. Viimeksi kerroin lähimmille työkavereille, kun oltiin menossa vastaaviin juhliin. Nyt ei tunnu siltä, että haluaisin vielä noin varhaisessa vaiheessa kertoa, eli siinäpä ihmettelevät, miksi en juo alkoholia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mutta millos kerrotte omille lapsille? Meillä on 2,5 vuotias ja haluaisin kertoa hyvissä ajoin. Ystävä kertoi omalle 4 vuotiaalleen vasta rakenneultran jälkeen ja minusta tuntui, että se oli aika myöhään. Ja vielä kun kaikki ystävät ja sukulaiset tiesivät nt-ultran jälkeen. Piti aina muistaa, ettei kysele mitään raskauteen liittyvää lapsen kuullen.

Meillä ei vielä tiedä kukaan muu, kuin mä ja puoliso. Ehkä mun äiti saattaa jo tietää, koska hän tietää yrityksestä mun siskon kanssa ja valittelin sillon pari viikkoo sit heille, et menkat on myöhässä ja äiti sit kysy viikonloppuna ku soitin, et teitko testin ja sanoin vaan "en kerro" :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Meen mun siskon luo kylään ens viikolla, et varmaan hänelle sit kerron. Ja varhaisultran jälkeen sit ruvetaan varmaan kertomaan meidän perheille ja ystäville, kun on kuviakin näyttää.

Itekin mietin tuota "isoveli" paitaa joskus aiemmin, mutta katsotaan nyt mitä keksitään vai keksitäänkö mitään :Smiling Face With Smiling Eyes: Sen tiedän, että kaikki ystävät ei halua, että niille kerrotaan kasvotusten, jos heilläkin ollut menetyksiä tai lapsettomuutta taustalla. Joten joillekin vaan viesti sit jossain vaiheessa.

Meillä on tulossa töissä kesäkuun alussa kesäjuhlat ja niihin piti ilmoittaa allergiat. Vielä en kehdannut laittaa sinne kaikkien nähtäville "raskausajan ruokavalio", mutta varmaan toimitusjohtajalle ilmoitan ehkä varhaisultran jälkeen, että tämmönen homma. Muuten en ajatellut tällä kertaa ennen juhlia kertoa työkavereille. Viimeksi kerroin lähimmille työkavereille, kun oltiin menossa vastaaviin juhliin. Nyt ei tunnu siltä, että haluaisin vielä noin varhaisessa vaiheessa kertoa, eli siinäpä ihmettelevät, miksi en juo alkoholia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mutta millos kerrotte omille lapsille? Meillä on 2,5 vuotias ja haluaisin kertoa hyvissä ajoin. Ystävä kertoi omalle 4 vuotiaalleen vasta rakenneultran jälkeen ja minusta tuntui, että se oli aika myöhään. Ja vielä kun kaikki ystävät ja sukulaiset tiesivät nt-ultran jälkeen. Piti aina muistaa, ettei kysele mitään raskauteen liittyvää lapsen kuullen.
Meidän tyttö täyttää kohta kaksi, mutta en tiedä ymmärtäisikö hän sitä vielä. Toki sitten, kun raskaus alkaa näkyä ulkoisesti, sitä alkaa sitten puhua. Lisäksi toki ajattelin aiheeseen liittyviä kirjoja lukea. 😊

Eipä olla kenellekään vielä kerrottu. Meidän yrityksestä kun ei kukaan tiedä, niin en usko että kukaan osaa arvaillakaan 😄 Luulen että molempien perheille tulee pienenä yllätyksenä, iloisena sellaisena tosin 😊 Ollaan sovittu henkilöt kenelle kerrotaan varhaisultran jälkeen, muut saavat odotella nt-ultran jälkeistä aikaa sitten luultavasti. Lapsille kertominen mietityttää ajankohdan osalta, mun lapset on sen verran isoja jo että eivät ole ihan höynäytettävissä 😅 Älysin juuri tätä kirjoittaessa mm. sen, että mullahan on ollut positiivinen raskaustesti (Digi jossa 'Raskaana') melko näkösällä vessassa mitä meidän esiteinikin käyttää, se että onko kiinnittänyt siihen huomiota on mysteeri 😅 Töissä puheeksi ottaminen tuleekin olemaan hieman kiusallista kun olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa, rekryn aikaan yritettiin kyllä aktiivisesti, mutta eihän sitä voinut tietää että tärppääkö milloin vai ollenkaan, eikä töitä nyt aina vaan pysty ajoittamaan perheenlisäyksen kanssa optimaalisessa aikataulussa 🤷‍♀️ Yritän lykätä kertomista mahdollisimman pitkälle, toki kun tämä on kolmas raskaus niin vähän pahaa pelkään että maha pompsahtaa esiin melko aikaisin 🤭

Muokattu viimeksi:

Viime raskaudessa esikoiselle kerrottiin, kun hänet jouduttiin ottaa tokaan varhaisultraan mukaan rv9+ viikolla. Häntä sit hyödynnettiin raskaudesta kertomisessa perheille, eli sai kertoa missä oli käyty ja mitä siel ruudulla näky.

Haluttiin sillon odottaa sen verran, ettei haittaa, jos hän sen jollekin (esim. päikyssä) paljastaa. Ja niin hän paljastikin esim. yksille sukulaisille. Oltas kyl sillä vierailulla kerrottu joka tapauksessa 😅

Nyt esikoinen on sen verran iso jo, et osais varmaan olla kertomatta, jos sanottais. Mut toisaalta tuntuu "julmalle" kertoa suuri uutinen, jota hän ei sit pääsis heti jakamaan. Kun nyt ymmärtääkin asian viel paljon paremmin. 😅 Tää toka lapsi taas ei osais asiaa kertoa, niin ei silleen niin väliä millon kertos.

Se kyl luo reunaehtoja sille, et millon kertoo perheille, koska sit väkisinkin esikoinen sais tietää. Siis jos haluaa jonkun tuollaisen grand revealin tehdä big sis -paidalla 😅 Ehkäpä siis emme vielä viikonloppuna kerro. 🙈

Varmaan siinä 12+0 tienoilla kertoilee parhaille ystäville tai ehkä innostun varhaisultran jälkeen jos kaikki ok. Viimeks kerrottiin perheille rakenneultran kuvilla. Ehkä nytkin niin tai sit vähän ennen.

Me ollaan kerrottu heti plussasta minun siskolle ja lähimmälle ystäville 💕 tänä viikonloppuna kerrotaan omille vanhemmille. Sisarukset tiesi yrityksestä, vanhemmat ei. Minun vanhemmat ainakin yllättyivät iloisesti, heille toki jo viides lapsenlapsi 🙈
Miehen vanhemmille ensimmäinen joten se meinaa vähän jännittää 💟🪻

Tänään käytiin mun vanhemmilla juhlimassa äitienpäivää ja veljen synttäreitä. Vähän olin miettinyt, et olisi hyvä sauma kertoa, kun kaikki koolla, mut oli sen verran aikainen vielä, ettei vielä ollut sit kuitenkaan hyvä.

Kävi kyl ajatus mielessä, et entä jos jostain syystä paljastun. Mut miksi ihmeessä paljastuisin, kun tuskin siel nyt mitään semmosta ruokaa on tarjolla, jota ei vois syödä ja ei oikein muuta syytä ois.

No siel olikin koottu brunssi, jossa muun muassa graavilohta, cobbin salaattia (homejuustoa), raaka kala -sushia, juustoja ja ilmakuivattua kinkkua 😆😆 Katoin sitä pöytää ja mielessä nauroin, et ei hyvää päivää 🙈 Just tällä kertaa tämmöset ruuat. No onneksi siinä oli kohtuullisesti muutakin ja esim. susheista ja juustoista osa sopi. Ja aattelin, et ei kukaan kiinnitä huomiota, et skippaan ne riskiaineet. Paitsi ehkä sisko, joka tietää yrityksestä, mut ei hänkään tainnu.

Pariin otteeseen väläyteltiin myös skumpan mahdollisuutta ja mun isä laittokin jo pullon jossain kohti kylmenemään. Mut se ei sit jostain syystä ikinä tullukaan tarjolle. Se olis heti saanu kulmakarvat kohoamaan, jos olisin siitä kieltäytyny 😅 Pyörittelin äkkiä mielessä selityksiä, mut lopulta päätin, et otan lasin ja annan sit miehelle huomaamatta jossain kohti. Mut eipä sit tarvinnu temppuilla.

Se on kyl hassua, et kun ei oo raskaana, niin ihan normi olis skipata jtn ruokia ja ei se nyt ehkä niin tavatonta olis siitä skumpasta kieltäytyä. Mut heti kun on raskaana, niin tuntuu, et KAIKKI MITÄ TEEN ON EPÄILYTTÄVÄÄ, KAIKKI ARVAA!! 😆😆

No vaikka noi välillä aiheuttaa stressiä, niin on salailu myös tavallaan hauskaa, kun pitää vähän kikkailla 🤭

Me ollaan pidetty raskaus vielä vain omana tietonamme. Oon semmonen että kerron yleensä heti kaiken etenkin perheelleni, joten on ollut jotenki tosi haastavaa salailla! Haluan ehdottomasti kertoa meidän perheille asian kasvotusten ja onkin pohdittu jo ties mitä spektaakkeleita järjestettäväksi 😅 Mies haluaa kertoa kummankin perheille raskaudesta samoihin aikoihin ja toisen perhe asuu niin kaukana, että ehkä alkukesästä olisi mahdollisuus sitten sukuloidessa kertoa.

Tänään käytiin mun vanhemmilla juhlimassa äitienpäivää ja veljen synttäreitä. Vähän olin miettinyt, et olisi hyvä sauma kertoa, kun kaikki koolla, mut oli sen verran aikainen vielä, ettei vielä ollut sit kuitenkaan hyvä.

Kävi kyl ajatus mielessä, et entä jos jostain syystä paljastun. Mut miksi ihmeessä paljastuisin, kun tuskin siel nyt mitään semmosta ruokaa on tarjolla, jota ei vois syödä ja ei oikein muuta syytä ois.

No siel olikin koottu brunssi, jossa muun muassa graavilohta, cobbin salaattia (homejuustoa), raaka kala -sushia, juustoja ja ilmakuivattua kinkkua 😆😆 Katoin sitä pöytää ja mielessä nauroin, et ei hyvää päivää 🙈 Just tällä kertaa tämmöset ruuat. No onneksi siinä oli kohtuullisesti muutakin ja esim. susheista ja juustoista osa sopi. Ja aattelin, et ei kukaan kiinnitä huomiota, et skippaan ne riskiaineet. Paitsi ehkä sisko, joka tietää yrityksestä, mut ei hänkään tainnu.

Pariin otteeseen väläyteltiin myös skumpan mahdollisuutta ja mun isä laittokin jo pullon jossain kohti kylmenemään. Mut se ei sit jostain syystä ikinä tullukaan tarjolle. Se olis heti saanu kulmakarvat kohoamaan, jos olisin siitä kieltäytyny 😅 Pyörittelin äkkiä mielessä selityksiä, mut lopulta päätin, et otan lasin ja annan sit miehelle huomaamatta jossain kohti. Mut eipä sit tarvinnu temppuilla.

Se on kyl hassua, et kun ei oo raskaana, niin ihan normi olis skipata jtn ruokia ja ei se nyt ehkä niin tavatonta olis siitä skumpasta kieltäytyä. Mut heti kun on raskaana, niin tuntuu, et KAIKKI MITÄ TEEN ON EPÄILYTTÄVÄÄ, KAIKKI ARVAA!! 😆😆

No vaikka noi välillä aiheuttaa stressiä, niin on salailu myös tavallaan hauskaa, kun pitää vähän kikkailla 🤭
Apua, täällä sama kohtalo! Äitienpäivälounaalla sushiyllätys 😭🤣 Pidettiin puolison kanssa salainen palaveri, jossa yritettiin keksiä hätävalhetta. Nirsoilu lopulta upposi sukulaisille 🥴

Ei olla kerrottu sukulaisille edes yrittämisestä, niin oli todella korkea kynnys läväyttää uutinen varsinkin kun yritetään itsekin vielä sisäistää koko asiaa.

Mä kerroin viikonloppuna yhdelle kaverille ihan vaan viestillä. Huomasin, että hän oli myymässä mun vanhaa imetysmekkoa ja mun hänen lapselle tekemiäni housuja, niin laitoin hänelle, et voisinko mä lunastaa nuo, kun niille ois ehkä tulossa käyttöä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En ois ihan vielä halunnu kertoa, mut ois harmittanut, jos se ois kerenny myydä ne vaatteet :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Olen kertonut jo omalle äidille, siskolle, miehen vanhempille, serkulle ja pomolle (hänelle olen vähän kun ylimääränen lapsi 😂). Mutta ei se mikään iso yllätys ollut, kaikki kuitenkin jo tiesivät että ollaan pitkään yritetty. 😊

Täällä kanssa äitienpäivävierailun tarjoilut yllättivät, kun eteen iskettiin skumppalasi ja homejuustosalaatti. 😅 Nirsoiluun ja autoiluun vedoten salaisuus ehkä säilyi, vaikka epäilen kyllä äitini tajunneen. Tai sitten hänen huomionsa meni siihen, että ruoka ei kelpaa. 🤷‍♀️ Ajateltiin lähimmille ystäville ja molempien vanhemmille kertoa aikaisintaan varhaisultran jälkeen. Ihana olisi päästä jo jakamaan läheisten kanssa näin iso uutinen, mutta halutaan ensin varmistua, että on oikeasti jotain kyydissä. Liian pitkään en malta odottaa ja koen tärkeäksi, että läheiset tietävät joka tapauksessa ja voivat olla matkassa mukana. 🥰

Muutamalle ystävälle olen jo kertonut. Yritän hillitä itseäni ainakin varhaisultran yli ennen kuin kerron asiasta muille läheisille. Esikoisesta kerrottiin vasta rakenneultran jälkeen, mutta niin kauaa en taida tällä kertaa jaksaa odottaa.

Takaisin
OSZAR »