Kokemuksia kahden alkion siirrosta?

NäkymätönMatka

Silmät suurina ihmettelijä
Hei kaikille!

Onko kenelläkään kokemusta kahden alkion siirrosta? Mielenkiintoista olisi kuulla, millä perustein siirto on teille tehty.

Erityisesti kiinnostaa, jos jollakulla on kokemuksia Mehiläinen Felicitasta, miten toive kahden alkion siirrosta otettiin siellä vastaan ja onnistuiko siirto?

Kaikki kokemukset ja tiedot aiheesta ovat erittäin tervetulleita! 😊

Ei ole kokemusta, mutta hedelmöityshoitojen alkuvaiheessa oli jossain määrin rutiinia siirtää kerralla kaksi alkiota koska ajateltiin että raskautumisen todennäköisyys olisi näin suurempi. Tästä luovuttiin, sillä ilmeisesti se ei sitten merkittävästi nosta mahdollisuuksia.

Redditin hedelmättömyysala-alueilla olen törmännyt viesteihin, joista saa kuvan että ulkomailla siirrellään useampia alkioita kerralla. Siellä myös inssiä varten saatetaan kasvatella useampia follikkeleita.

Kiitos vastauksesta! Olen huomannut, että muualla kahden alkion siirto tuntuu tosiaan olevan yleisempää.

Meillä taustalla on kolme peräkkäistä keskenmenoa, ja iän puolesta (olen 40-vuotias) suurin haaste taitaa olla munasolujen laatu. Kaikki tutkimukset on tehty, ja arvot ovat muuten kunnossa. Meillä on jo yksi lapsi, ja alun perin haaveena oli kolmelapsinen perhe, mutta nyt alkaa tuntua, että se jää kaukaiseksi unelmaksi, ainakin iän puolesta.

Seuraavaksi olisi edessä hoitosuunnitelman teko ja tarkoitus aloittaa pistokset seuraavasta kierrosta. Siksi haluaisinkin kuulla kokemuksia ja näkemyksiä: onko kahden alkion siirto tällaisessa tilanteessa täysin poissuljettu ajatus? Tiedän, että monisikiöraskaudet ovat riskialttiita, mutta samalla mietin, olisiko se meidän kohdalla perusteltu vaihtoehto.

Hei,
Ei ole kokemusta mut olen lääkäriltä asiaa kysynyt ja hän ei suostu ainakaan tällä hetkellä kahta minulle siirtämään. Olen kysynyt asiaa siis nuorempien alkioiden kuin kuin blastokystien kohdalta. Tosin minulla ikää vasta 36 vuotta ja alkioita ollaan hyvin pakkaseen saatu.

Kahden alkion siirrossa on hyvä pitää mielessä, että jos kyseinen siirto kierto ei olekaan jostain syystä ollut hyvä, vaikka siltä näyttäisi niin pahimmassa tapauksessa menettää kerralla kaksi hyvää alkiota, joista toinen olisi voinut eri kierrossa johtaa raskauteen.

Jos olisin sinun asemassasi ja rahaa riittäisi, tekisin yksityisellä useamman keräyksen ja tutkituttaisin alkiot ennen siirtoa. Näin välttyy turhilta siirroilta ja säästää hoitoihin kuluvaa aikaa. Kahden alkion siirtoa kannattaa kysyä hoitavalta taholta, koska he tietävät tilanteesi parhaiten ja osaavat arvioida sopivan hoidon.

En ole lääkäri mutta lukemani mukaan monisikiöisissä raskauksissa on huomattavasti enemmän riskejä. Monisikiöisistä raskauksista vielä sen verran, että tällöin on mahdollista, että toinen sikiöistä on esimerkiksi kromosomeiltaan poikkeava ja tällöin esimerkiksi mahdollinen raskauden keskeytys p

Hei!

Lämmin kiitos viestistäsi. Oli tosi arvokasta lukea ajatuksiasi, ja sait hienosti tuotua esiin asioita, joita ei välttämättä heti itse tule ajatelleeksi.

Erityisesti tuo muistutus kahden alkion siirron riskeistä pysäytti – on totta, että kun toivoo nopeaa onnistumista, sitä helposti ajattelee enemmän mahdollisuuksia kuin riskejä. Tarkoituksena on kyllä testata alkiot ennen siirtoa, mutta hintapuoli mietityttää kovasti. Tuntuu, että tässä koko prosessissa saa jatkuvasti tasapainoilla toiveiden ja realiteettien välillä.

Nyt kun asiaa on pohtinut enemmän, tuntuu, ettei turhia riskejä ehkä kuitenkaan kannata ottaa. Täytyy ehdottomasti keskustella tästä vielä hoidon suunnittelun yhteydessä ja varmistaa, että valitut ratkaisut tukevat parhaalla mahdollisella tavalla onnistumista.

Lämmin kiitos vielä sinulle ja kaikkea hyvää myös omaan matkaasi! 💛

Lyhyesti kommentoin vain, että olin nyt toukokuussa suunnittelemassa IVF-hoitoa Mehiläisessä, mielestäni lääkäri totesi että siellä siirretään vain yksi kerrallaan (en kysynyt asiaa vaan tuli puheissa esille niin en nyt muista ihan sanatarkkaan asiaa). Ja tosiaan ennen on siirretty useita kerralla mutta siitä sittemmin luovuttu. Mä jotenkin ymmärsin et kans eettiset perusteet olleet muutoksessa taustalla, ettei tulisi monikkoraskauksia hurjasti jne.

Hei,
Ei ole kokemusta mut olen lääkäriltä asiaa kysynyt ja hän ei suostu ainakaan tällä hetkellä kahta minulle siirtämään. Olen kysynyt asiaa siis nuorempien alkioiden kuin kuin blastokystien kohdalta. Tosin minulla ikää vasta 36 vuotta ja alkioita ollaan hyvin pakkaseen saatu.

Kahden alkion siirrossa on hyvä pitää mielessä, että jos kyseinen siirto kierto ei olekaan jostain syystä ollut hyvä, vaikka siltä näyttäisi niin pahimmassa tapauksessa menettää kerralla kaksi hyvää alkiota, joista toinen olisi voinut eri kierrossa johtaa raskauteen.

Jos olisin sinun asemassasi ja rahaa riittäisi, tekisin yksityisellä useamman keräyksen ja tutkituttaisin alkiot ennen siirtoa. Näin välttyy turhilta siirroilta ja säästää hoitoihin kuluvaa aikaa. Kahden alkion siirtoa kannattaa kysyä hoitavalta taholta, koska he tietävät tilanteesi parhaiten ja osaavat arvioida sopivan hoidon.

En ole lääkäri mutta lukemani mukaan monisikiöisissä raskauksissa on huomattavasti enemmän riskejä. Monisikiöisistä raskauksista vielä sen verran, että tällöin on mahdollista, että toinen sikiöistä on esimerkiksi kromosomeiltaan poikkeava ja tällöin esimerkiksi mahdollinen raskauden keskeytys p
Sivusta huutelen, kun olisin myös yksityisellä halunnut tehdä lisää keräyksiä ja testata alkiot, niin jokaisen keräyksen alkiot täytyy siirtää ennen uutta keräystä jos haluaa saada kela-korvaukset.

Takaisin
OSZAR »